anneliihansson

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Orkanen Sandy USA´s östkust i natt

Av Anne-Lii Hansson Gesar - 30 oktober 2012 07:44




 

TEXT OCH BILDER FRÅN AFTONBLADET.SE

 

01.00 i natt slog Sandy till på allvar.


När hon dundrade in över USA:s atlantkust kust blev minst 6,5 miljoner amerikaner strömlösa.


Dödssiffran uppgavs enligt bekräftade uppgifter till 14 personer, varav en åttaårig pojke som fick en gren på sig.


Stormen ökar i styrka hela tiden, hela området är becksvart.

 

En av de stater som drabbades värst var New Jersey – där Sandy rullade in med en styrka på 40 meter per ­sekund sent i natt.

Då hade Atlantic City plågats av alarmerande höga vattennivåer under hela kvällen – och steg med uppåt fyra meter.


Vindhastigheter på uppåt 135 kilometer i timmen piskade in över de barrikaderade kusterna från Washington ända upp till Boston.


Upp till 80 miljoner människor i USA väntas bli ­påverkade av Sandy på ett eller annat sätt. Området där ovädret härjade i natt är ett av USA:s mest tätbefolkade, med storstäder som New York, Washington, Balti­more och Philadelphia.


I dag väntas Sandy röra sig vidare västerut mot Pennsylvania för att sedan fortsätta norrut mot Kanada.


Och ovädret kommer att fortsätta under dagen. Enligt meteorologer kommer vissa regioner att få upp till tre decimeter regn. Kustområden kommer att drabbas av kraftiga flodvågor – i samband med tidvatten upp till 3,5 meter över normalvattenståndet, uppger CNN. Manhattan drabbades av en rekordhög flodvåg på strax över 4 meter

 


   


Stormen Sandy dränkte New York i morse – vattnet forsar fram och minst 10 är döda. Bilden ovan är på ett nästan helt strömlöst Manhattan.

                                         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Lii Hansson Gesar - 2 februari 2014 00:05

Har legat lite lågt här av olika anledningar. Jag är lite i valet o kvalet om jag ska starta en ny blogg. Ni som känner mig vet juh att jag har gjort ganska (för mig) stora förändringar i mitt liv. Allt till bättre. Så jag känner lite att nytt liv / ...

Av Anne-Lii Hansson Gesar - 6 oktober 2013 16:17

Detta har verkligen varit min vecka. Allt har gått bra och jag mår toppen och har gjort massa roliga grejer. Har dessutom gjort flera grejen som jag är riktigt stolt över. Inte varje vecka man känner så. ...

Av Anne-Lii Hansson Gesar - 27 september 2013 17:49

Inte min dag idag, eller snarare inte min vecka. Inte förra veckan heller.... Men det är tur att man är en positiv människa som ser möjligheter istället för problem... Glad att jag är som jag är. ...

Av Anne-Lii Hansson Gesar - 25 september 2013 20:32


Testar flera färger gellack. Denna kallas Scarlet. Typ vinröd/brun. Har haft det på i typ 8 dagar nu ...

Av Anne-Lii Hansson Gesar - 24 september 2013 20:34


Handlat från pyhobby.se som har massa scrapbookinggrejer. Hittade 100 vita kort och 100 vita kuvert för bara 159:-..... BILLIGT!!!! ...

Ovido - Quiz & Flashcards